تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۷:۱۹
کد خبر : 11367

دکتر لویمی ؛ اجرای قوانین در کشور نیازمند سه مولفه اجماع نخبگان، گفتمان سازی در حوزه عمومی و مردمی و اقناع سازی مسئولان است

دکتر لویمی ؛ اجرای قوانین در کشور نیازمند سه مولفه اجماع نخبگان، گفتمان سازی در حوزه عمومی و مردمی و اقناع سازی مسئولان است

نعمت الله لویمی دکترای حقوق عمومی یکی از مدیران توانمند ، موفق و خلاق استان است که سالهاست به این خطه صادقه خدمت کرده ،شجاعت، تجربه و جسور بودن وی و همچنین علم و دانش و تبحر او در خصوص مسائل کلان کشور ، سیاست ،حقوق ،فرهنگ ودیگر زمینه ها باعث شهرت او شده است

نعمت الله لویمی دکترای حقوق عمومی یکی از مدیران توانمند ، موفق و خلاق استان است که سالهاست به این خطه صادقه خدمت کرده ،شجاعت، تجربه و جسور بودن وی و همچنین علم و دانش و تبحر او در خصوص مسائل کلان کشور ، سیاست ،حقوق ،فرهنگ ودیگر زمینه ها باعث شهرت او شده است .دکتر لویمی علاوه بر نگارش مقالات متعدد پژوهشی،کتاب ((نظارت عمومی بر اعمال حکومت ))را به چاپ رسانده است.
دکتر لویمی اکنون بعنوان یکی از گزینه های مطرح و محبوب حوزه انتخابیه اهواز،باوی ،کارون و حمیدیه است.
از وی که یکی از فرهیختگان و نخبگان سیاسی و ارتباطات بین المللی است در ارتباط بادلایل عدم اجرای قوانین و اسناد بالادستی سوالاتی پرسیدیم که با هم می خوانیم…
جناب دکتر نعمت الله لویمی شما در نظر دارید بعنوان یکی از قانونگذاران کشور در سطح ملی حضور داشته باشید ، ما اینهمه قوانین بالادستی در کشور داریم دلایل عدم اجرای این اسناد از نظر شما چیست؟
قبل از اینکه به بررسی دلایل بپردازیم ذکر این نکته مهم است که در شرایط کنونی کارآمد سازی همه جانبه نظام مقدس جمهوری اسلامی از طریق تحول بنیادین در نظام اداری بعنوان کلید اصلی حل مسائل مادر کشور ضرورت انکار ناپذیری است.
عدم اجرای قوانین و اسناد بالادستی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که به اختصار به بعضی از آنها اشاره می کنم. اگر بخواهیم قوانینی را در کشور به مرحله اجرا برسانیم نیاز به سه مولفه اجماع نخبگان، گفتمان سازی در حوزه عمومی و مردمی و اقناع سازی مسئولان داریم. لذا اگر هر قانون یا سند بالا دستی نتواند این سه مولفه را داشته باشد، صرفاً برگه ایی بیش نبوده و به مرحله اجرا نخواهد رسید.
علاوه بر موارد فوق خیلی از اسناد بالادستی در کشور انتزاعی بوده و بدون توجه به منابع کم یاب کشور تهیه می شوند و همچنین ما نقص جدی در روش های حل مساله و اجرای اسناد بالادستی داریم.
بنظر شما چه موارد تکمیلی میتواند در اجرای اسناد بالادستی کمک بکند؟
علاوه بر موارد فوق ما فاقد سیستم های هشدار دهی لازم بوده و ضرورت دارد مطالبه گری عمومی توسط مردم و نهادهای اجتماعی یا بعبارتی نظارت های عمومی را در جامعه تقویت و نهادینه بکنیم چون در تحولات جدید بشری تاثیر گذاری بیشتری از نظارت های دولتی در بهبود فرایند ها دارند.
اگر مطلبی بعنوان نکته پایانی مدنظر جنابعالی است عنوان نمائید؟
بسیاری از مسائل طی دهه‌ها شکل یافته و نمی‌توان انتظار داشت در کوتاه مدت بتوان بر آنها چیره شد و نیاز به راهبردهای کوتاه مدت (کنترلی) میان مدت (ساختاری) و بلند مدت (فرهنگی) دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.